Dinner´s served!

Nu mina kära vänner tänkte jag dela med mig av detta receptet, på kvällens fisksoppa! Passar ju bra såhär på hösten! :)

Ingredienser:
500 g fisk, jag använde lax och torsk
1 knippa dill
1 knippa gräslök
1 st lime
4 st schalottenlökar
1 st rödlök
1 st röd paprika (Eller tex. halva gul, halva röd, det man känner för)
1-2 tomater tomater
ca. 4 champinjoner champinjoner
0.5 st zucchini
matlagningsgrädde
mjölk, 3 %
hummerfond

Jag tillägger också potatis, för att soppan ska bli mer "matig" och så majs och räkor, men det är en smaksak^^ :)

Gör så här

1. Skär fisken i bitar. Lägg fisken i en bunke tillsammans med den finhackade dillen och gräslöken, spara lite dill till dekoration. Salta. Riv skalet av halva limen och tillsätt detta. Pressa limen över. Låt stå cirka 1 timme.

2. Finhacka schalottenlöken, halva rödlöken och halva paprikan. Strimla de andra halvorna av rödlöken och paprikan.

3. Skär tomater och champinjoner i klyftor. Hacka zucchinin smått. Fräs upp och lägg åt sidan.

4. Lägg den finhackade schalottenlöken, rödlöken och paprikan i en kastrull. Häll på matlagningsgrädde. Koka 4–5 minuter.

5. Tillsätt resten av rödlöken och paprikan samt tomater, champinjoner, och zucchini och späd med lite mjölk. Tillsätt hummerfond och/eller buljong efter smak.

6. Lägg i fisken. Sjud 12–13 minuter. Smaksätt med salt och peppar. Garnera med färsk dill.

1.2.3.4.5.

1. Fisk/lime/räk röran
2. Champinjoner och tomates fräs upp i stekpanna
3. koka löken & paprikan i grädde
4. Ihopblandning av de två föregående + hummerfond tillsatt.
5. Hembakad källarfranska


Slut resultatet kan se ut såhär!
Jag valde att baka tekakor och källarfranska att ha till, men det finns ju många alternativ man kan välja mellan. Hoppas det smakar!
Om någon vill så kan jag lägga upp mitt recept på kyckling cocos gryta, i thai stile som är tok god! =D

Nu ska vi äta den här mumsiga, och relativt nyttiga soppan och spendera resten av kvällen i soffan med några filmer & mys.

Puss/Sosso


Kommentarer
Postat av: Jessica 20 & mamma till Liam

Vi anmälde oss på en hemsida!! Men vart bor du? För sök på babysim i din kommun! Kram :)

2010-10-05 @ 23:41:11
URL: http://[email protected]

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0