förlossnings rädsla = terapi samtal

Ja idag var jag iväg med Mio till sjukhuset för samtal ang. min jobbiga förlossning... vi trotsade snö ovädret och pallrade oss dit steg för steg ;)

Samtalet var mycket jobbigt, och min journal var tydligen "luddig" så jag va verkligen tvungen att minnas tillbaka för att sätta dom (läkare  och barnmorska) in i situationen, och mina känslor. Lättare sagt än gjort, och fruktansvärt påfrestande. Har så svårt att tänka på förlossningen o komplikationerna, ännu svårare att sätt ord på alla känslorna kring den... Som jag känner nu kommer jag aldrig vara redo för en till vaginal förlossning. -Tanken gör mig skräckslagen. Dom försäkrade mig att det finns mer hjälp att få, stödgrupper, terpi grupper...
men jag tyckte rent ut sagt att hela samtalet inte hjälpte ett skit. Förutom delen då de pratade om att man kan planera ett kejsarsnitt och så vidare... Inget av alternativen känns lockande, men en sak jag är säker på är att både jag och Mattias vill ha fler barn, att Mio ska få syskon... jag hoppas av hela mitt hjärta att "tiden läker alla sår" inte bara är en klycha..........

Annars vill jag bara starkt rekommendera en bok skriven av anna wahlgren, "barnaboken". Den här kvinnan skriver en personlig bok om allt från graviditeten, förlossningen, och om barnuppfostran från 0 till 16 år..!


Jag kan direkt säga att den hade hjälp mig mycket, om jag bara hade hittat den innan förlossningen... Hon har nämligen själv fött nio barn och kan allt om hur man gör för att få en smärtfri förlossning. Det finns en övning man kan göra, ju mer jag läste ju bittrare blev jag, VARFÖR tar dom inte upp det i föräldra gruppen, varför har ingen berättat om det?? Och många har nog fått höra orden "krysta som när du sitter på toa" och det är det värsta man kan göra!!!  Det är så man orsakar smärta och livsfara, både för sig själv o barnet i magen, det är då man spricker... Ingen har väl någonsin fött ett barn via analen? Nej, och därför är det helt fel sätt att krysta på, då föder man nämligen fram sitt barn med smärta, man föder fram sitt barn med våld.... jag födde fram min son med våld. Tänk om det faktiskt hade gått att undvika genom några enkla knep? Så jag hoppas att många som väntar barn ska läsa det här, och sprida vidare... alla borde få veta att det finns alternativ! Enligt författaren behövs ingen smärtlindring alls, bara man följer den här metoden, det finns även en till bok som bara tar upp den, jag tror den hette "att föda smärtfritt".




Jag älskar min son över hela mitt hjärta, min skatt, min mening, mitt allt.

Ha det bra ute i snö yran!
Puss/Sosso 





Kommentarer
Postat av: Samantha - mamma till Ebba!

Tack så mycket! :D



Hehe ja det är otroligt mycket som händer! Igår lärde hon sig sitta jätte stadigt i en kvart! Förut har hon bara suttit i några få sekunder :p att något sånt kan hända över en natt, det förstår jag inte! hehe. Oj, och folk tycker Ebba väger mycket :o haha!

2010-11-25 @ 11:56:31
URL: http://ebbaojag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0